Tekstgrootte
De missie van Brede School de Dukendonck (waar staan we voor?)
Brede School de Dukendonck is een veilige plek in de wijk. Wij staan voor goed onderwijs met kennisoverdracht als basis en afgestemd op de talenten en onderwijsbehoeften van het kind, waarbij we uitgaan van het leerstofjaarklassensysteem. In samenwerking met ouders, partners en de wijk en daardoor goede zorg op school en daarbuiten, zorgen we voor gelijke kansen voor ieder kind in bij ons op school en in de wijk waardoor ze zich veilig, gesteund en gewaardeerd voelen. Hiermee bereiden we ze zo goed mogelijk voor op hun deelname aan de maatschappij en hun toekomst.
SAMEN SPELEN, SAMEN LEREN!
De kernwaarden die hierbij horen zijn:
Samen
Samen staan wij voor gelijke kansen voor onze kinderen.
Verantwoordelijk zijn
Iedereen doet mee, denk mee en telt mee.
Veiligheid en rust
Een veilige omgeving is de basis voor ontwikkeling.
Ontwikkeling
Alles wat aandacht krijgt, groeit.
Gelijkwaardigheid
We hebben respect voor elkaar en zijn gelijkwaardig aan elkaar met ieder zijn eigen expertise.
De visie van Brede School de Dukedonck (waar willen we naar toe?)
Onze visie op ons onderwijs, het omgaan met elkaar en de ouderbetrokkenheid, zoals hieronder beschreven en geborgd in onze beleidsplannen, is zichtbaar door de hele school. We hebben gezamenlijke afspraken over het omgaan met kinderen en met elkaar, over de te geven instructie en betrekken ouders zoveel mogelijk bij de ontwikkeling van hun kind. Zo dragen wij bij aan een kansrijke toekomst voor onze kinderen.
Omgaan met elkaar
Alle partners van de Brede School gaan uit van dezelfde kernwaarden, gedragsafspraken en protocollen m.b.t. pesten en grensoverschrijdend gedrag. Zo weten de kinderen wat er van hen verwacht wordt en kunnen we door de hele Brede School heen een veilig klimaat creëren. Er is, waar nodig, dagelijks een warme overdracht tussen alle partners, zodat er doorgepakt kan worden op hetgeen eerder gebeurd is.
Ons onderwijs
Omdat we uitgaan van kansengelijkheid, krijgt iedereen dezelfde basis vanuit de verwachting dat ieder kind het kan leren. Ieder kind krijgt dezelfde basisinstructie over het lesdoel van taal en rekenen en hetzelfde aanbod van wereldoriëntatie. Alleen zo krijgen ze een goede basis en een eerlijke start. Vervolgens wordt er gedifferentieerd waarbij er ruimte is voor kinderen die meer uitdaging aan kunnen en begeleiding voor kinderen die meer hulp nodig hebben.Hierbij behandelen we kinderen ongelijk om te komen tot gelijke kansen.
Alle leerkrachten geven les volgens het Dukendonck Instructie Model: alle kinderen doen actief mee tijdens de les en per lesdoel wordt bepaald wat het kind nodig heef aan instructie. Daarnaast geven alle leerkrachten de lessen wereldoriëntatie volgens de methodiek ‘Wereldoriëntatie en Taal’. Beide instructies/methodieken zijn geborgd in kwaliteitskaarten. Ook andere, al bestaande afspraken, zijn geborgd in kwaliteitskaarten die jaarlijks terugkomen ter evaluatie en bijstelling.
Ouderbetrokkenheid bij de ontwikkeling van kinderen
De ontwikkeling van de kinderen wordt bijgehouden door de leerkrachten door middel van het CITO leerlingvolgsysteem, de methodegebonden toetsen en het resultaat per lesdoel.
Zij analyseren de resultaten van de kinderen volgens de 4D cyclus en stellen vervolgens waar nodig het aanbod of de aanpak bij. Daarnaast hebben we de onderwijsbehoeften per kind goed in beeld, zodat we zicht hebben op de ontwikkeling van de kinderen.
Deze ontwikkeling wordt besproken met de ouders. Wij vinden het belangrijk dat we samen optrekken met elkaar: we willen hierin gelijkwaardig optrekken. Wij zien de ouders als expert over hun kind en de leerkracht als onderwijsexpert. Het eerste gesprek van het schooljaar is daarom een kennismakingsgesprek waarbij het kind centraal staat. De volgende gesprekken gaan over de ontwikkeling van de kinderen. Zowel de leerkracht als de ouder mogen initiatief nemen tot een gesprek. We zijn immers partners als het gaat om de ontwikkeling! Wij gaan daarom voor 100% aanwezigheid bij oudergesprekken!
In onze Brede school werken wij met een gedragscode. Deze code is de onderlegger voor alle afspraken die medewerkers met de kinderen maken en is zichtbaar in ons gebouw.
Gedragscode van De Dukendonck
Respect voor elkaar
Samenwerken
Veiligheid en rust
Verantwoordelijk zijn
De sfeer op De Dukendonck kenmerkt zich door omgang met elkaar in openheid, eerlijkheid en vertrouwen. Zowel kinderen als volwassenen zijn verantwoordelijk voor het werkklimaat in de school, voor een goede communicatie en een prettige onderlinge verstandhouding. Op de Dukendonck zien wij het leren omgaan met verschillen als meerwaarde voor de ontwikkeling van kinderen. Aan het eind van de basisschooltijd willen wij dat onze leerlingen sociaalvaardig en weerbaar zijn.
Het team van De Dukendonck werkt samen met ouders aan een schoolklimaat waarin het kind zich optimaal kan ontwikkelen.